ADSL maar geen internet. Stappenplan

Stappenplan om uw ADSL verbinding zelf weer aan de praat te krijgen

U zult altijd zien dat uw internet niet meer werkt zodra de servicedesk gesloten is. Dat hoeft echter geen probleem te zijn want in 90% van de gevallen kunt u dit zelf weer repareren met behulp van onderstaand stappenplan. Vaak helpt een simpele herstart van de modemrouter bijvoorbeeld al om uw probleem op te lossen.

Stap 1: Is er een tweede PC of laptop aanwezig, probeer dan of u met deze PC of laptop wel op Internet kunt komen (mogelijk is de netwerkkaart in de standaard PC stuk). Lukt dat niet, controleer dan of uw lokale netwerk draait (kijk of uw LAN netwerkkaart geactiveerd is). Werkt dit niet dan dient u de router/modem te herstarten. Haal de stekker van de modem/router en of modem en router eruit en wacht 10 seconden. Herstart in dit geval ook de PC. Als alles weer opgestart is, moet u weer het Internet op kunnen.

Stap 2: Indien u nog niet op Internet kunt komen, probeert u de Internet verbinding in Windows te resetten. In XP klikt u hiertoe op “Start -> Uitvoeren” en typ vervolgens cmd in de regel “Openen” en klik op de knop “OK” (in Vista “Alle programma’s -> Bureau-accessoires -> Opdrachtprompt” of u typt cmd bij “Zoekopdracht starten”). Daarna typt u “ipconfig /renew” achter de prompt. Het is ook mogelijk om met de rechter muisknop op het icoontje voor de netwerkverbinding in de system tray (= naast de PC klok) te klikken en te kiezen voor “Herstellen”.

Stap 3: Nog niet online, en maakt u normaal verbinding met behulp van een draadloze netwerkkaart / usb adapter, probeer dan eens een bekabelde verbinding te maken. Sluit daartoe een LAN kabel aan tussen uw PC en uw modem/router. 

Stap 4: Nog geen Internet?

  • Controleer alle LAN kabels en vervang deze eventueel. 
  • Sluit uw modem/router direct aan op de binnenkomende telefoonlijn zonder splitter ertussen.
  • Neem contact op met de Servicedesk (0900-2020205 van 9:00 tot 16:30 uur) als de Internet verbinding niet tot stand komt. Mogelijk is er een storing of een ander soort probleem.

Add Feedback